söndag 29 september 2013

English carspottings part 6: The Aristocrat

Nu känns det att det är höst ute, men jag drar ut lite på sommarkänslan genom att fortsätta med inlägg från sommarens resa till England. Idag presenterar jag en av mina favoritbilar.

Under en promenad i Bristol såg jag denna bedagade skönhet på en bakgård. Jag vågade inte gå närmare än så här så detta är den enda bilden jag tog. Bilen är Rover 3.5-Litre från 1971. Trots olikfärgad kaross med alger tycker jag ändå att den ser tjusig ut och redo att när som helst ge sig ut på en snabb, bekväm och viktig resa. Jag är extra förtjust i fyrdörrars sedankarosser och detta är i mina ögon en av de vackraste.

Modellen, som kallas P5, debuterade som Rover 3.0 1959. Den var större och lyxigare än föregångaren, den trygga Rover P4. Modellerna kom att tillverkas parallellt under några år. P5 var betydligt modernare, men den raka sexan på tre liter hade halvtopp (med insugsventiler i toppen och avgasventiler på sidan) och fjädringen bak hade bladfjädrar. 1962 kom en Mark II-version med starkare motor och förbättrad fjädring. Den stora nyheten var dock att en slank fyrdörrars coupékaross tillkom vid sidan om den vanliga saloonen. 1965 kom Mark III med ännu högre effekt på motorn.

1967 kom så det sista, och bästa, utvecklingssteget när Rover 3.5-Litre presenterades, en sådan som på bilden. Då byttes den omoderna sexan ut mot en V8 från Buick. Modellen kallades därför P5B, där B står för Buick. Rover kom att tillverka och utveckla den motorn ända in på 2000-talet. Tillverkningen av P5B upphörde 1973.

Rover P5B kom att att bli bli officiell tjänstebil för brittiska premiärministrar, statsråd och parlamentsledamöter ända in på åttiotalet. Till och med drottning Elizabeth II åkte Rover P5B, hon har nämligen ägt två. Denna bil är en sann aristokrat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar