måndag 4 februari 2013

Hemma på vår gård där står också en gammal Ford

Nyligen figurerade en långtidsparkerad Ford Anglia här på bloggen. Vid en tur till Valsätra i Uppsala fann jag ännu en gammal långtidsparkerad Ford. Denna gången Taunus 17M från 1963.

På avstånd ser den skaplig ut, men på nära håll ser man att det rör sig om ett väl nött exemplar. Senast godkända besiktning utfördes för sex år sen och antalet ägare är också sex. Notera backspeglar från Volvo 140 och hyrbilsklistermärket. Transportstyrelsen säger att den heter FORD P 3TC TANUS617 M SP, vilket jag tolkar som den vanliga Supermodellen. Effekten anges till 57 kw, det vill säga ungefär 77 hästar, vilket dock är mer än den sportigare TS-modellen hade. Gissningsvis är är motorn bytt eller uppgraderad och även registrerad med det.

Ford Taunus har jag berättat om flera gånger tidigare, bland annat här, där jag berättade lite om Taunus historia. Taunusen i det inlägget var också en 17M, men av en nyare generation. Notera att färgen på båda bilarna är snarlika. På något sätt är det denna färg jag förknippar med modellerna. Kanske var den populär då, för jag förknippar samtida Opel Rekord med samma kulör.

Bilen i detta inlägg tillhör den trevliga generation som kallas P3 och tillverkades mellan 1960 och 1964. De runda och moderna formerna gjorde luftmotståndet lågt. Designen gjorde också att den kallades för Badewanne, "badkar", i hemlandet Västtyskland.

Rent-A-Wreck!
Jag var förresten på en snabbvisit i London i slutet av förra veckan för att besöka den jättelika BETT-mässan och tog inte med kameran för jag tänkte att jag varken skulle se något intressant eller ha tid att spana runt. Om jag nu haft en kamera med mig - och suttit beredd - hade jag kunnat fota bland annat Morris Minor Traveller, Toyota Model F, Jaguar XK140, BMW 3-serie E21, Austin Montego Estate, Bedford CA glassbil och ett par Land Rover Series. Läxan blev: Ta med kamera nästa gång! (Alternativt skaffa en ny mobiltelefon med bra kamera.)

1 kommentar:

  1. På min gård står oxå en gammal Ford...men den är bara 30 år gammal...och i trafik dagligen!!

    SvaraRadera