lördagen den 24:e november 2012

Minimibuss

När vi ändå är inne på relativt nya japanska bilar är det väl lika bra att jag låter er få ta del av denna lilla japansk höjdare. Liksom Accorden i förra inlägget rör det sig om en immigrant. De lite suddiga bilderna kommer Joachim som fann bilen på kajen vid Strandvägen i Stockholm.

Registreringsnummer som för tankarna till ett annat bilmärke...
Det lilla höghuset är en Subaru Libero E12 Super Deluxe från 1997. Den flyttade till Sverige i somras, uppenbarligen från Tyskland. Hjulsidorna har försvunnit, men å andra sidan har den lasthållare som ser väldigt brett ut på din pyttelilla bilen. Glastaket är tufft, men begränsar effektivt avståndet  mellan lasthållarna. Det gör att bilen ser ännu roligare ut än den gör från början.

Bilen på bilderna tillhör den generation Libero som kom 1990, men den såldes aldrig i Sverige. Det gjorde däremot föregångaren, men i Sverige hette den Columbuss. Libero hette den huvudsakligen på den europeiska marknaden, medan den hette Domingo på den japanska hemmamarknaden. Och så hade den flera andra namn, men jag kallar den här för Libero. Libero introducerades 1983 och var en extremt liten minibuss. Den hade samma trecylindriga motor som Subaru Justy (som hette Trendy i Sverige och som jag skrivit om tidigare), men i Libero satt den baktill. Och eftersom det är en Subaru fanns den såklart med fyrhjulsdrift.

Stort takräcke? Nej, liten bil.
Libero byggde på Subaru Sambar. Sambar hade dock en mindre motor för att uppfylla den så kallade kei-klassningen (keijidōsha på japanska, som betyder "lätta bilar"). Klassningen ger fördelar gällande skatt samt parkerings- (i Japan krävs parkeringsplats för att köpa bil) och försäkringsregler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar