torsdag 22 november 2012

Anonyma klubben

Förra inlägget handlade om Honda Accord så jag tänkte att det idag skulle vara passande att visa några bilder på en nyare Accord som bor på samma gata som jag. Bilderna togs en ljus kväll i slutet av maj. Eftersom så här nya bilar sällan får plats på bloggen har det dröjt, men idag får den vara med.

Som jag berättat tidigare har Honda Accord tillverkats i olika versioner beroende på marknad. Det har funnits japanska, europeiska och amerikanska varianter. Bilen i detta inlägg är den amerikanska varianten av den sjätte generationen som tillverkades mellan 1998 och 2002. Den är av 1999 års modell och heter CX. I Sverige har den bott i snart sex år och har rullat 16000 mil.

Den europeiska varianten av Accord generation åtta som såldes i Sverige (med undantag för coupén som var amerikansk) byggdes i England och var mindre än den amerikanska systern. Snyggast var nog den japanska varianten, men den har jag bara sett på bild. Det man kan säga om formen på den amerikanska Accorden är väl att den är anonym. Skulle man ta bort emblemen skulle det bara bli en "bil". Jag skrev om en Nissan Altima en gång, också det en japansk bil byggd och designad i USA, och den ser ännu mer anonym ut. Men amerikanerna verkar gilla det. Honda Accord är en av de bäst säljande bilmodellerna i USA!

(Anonyma klubben är nu inte klubb för amerikanskt formgivna japanska bilar, utan ett begrepp för när människor ger bort anonyma gåvor. Gåvor som inte kostar så mycket, men sprider glädje då de dyker upp så oväntat. En slags hemlig folkrörelse kan man säga. Det kan vara att när man till exempel köper en glass betalar för två glassar och ber glassförsäljaren ge bort en glass till en kommande kund och hälsa från Anonyma klubben. Du kan läsa en artikel om det här. Om man nu ändå ska koppla detta till bilen i inlägget så blev i alla fall jag glad när denna anonyma Accord dök upp!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar