måndag 10 september 2012

Rapport från fulbilsparkeringen 2

Jag tar en paus från spaningarna från Umeå idag för att presentera lite färska mobilbilder. I lördags var det dags för bilträff och marknad på Ekebyboda skjutfält strax utanför Uppsala. Där fanns en finbilsparkering som jag lyckades ta mig in på  trots att Luxen (alltså min Saab 900 T16 LUX) av många anses vara lite för ny.

Bilder tagna på bilträffar och utställningar är bannlysta på Bilspanaren (för att det är fuskigt), men jag brukar alltid ta en liten sväng på fulbilsparkeringen (det vill säga parkeringen för bruksbilar) för att spana in intressanta bilar. (För drygt ett år sedan rapporterade jag till exempel från fulbilsparkeringen vid Ulva kvarn och de som följer Bilspanaren på Facebook har sett fler sådana spaningar.) Bilar som av dess förare och/eller träffens funktionärer inte anses vara tillräckligt intressanta eller gamla för att ta sig in på finbilsparkeringen. Det brukar löna sig att titta runt där och så även denna gång då jag fann två trevliga japaner.

Den första stod bredvid en Chevrolet Caprice och en Mercedes W115 med plastbackspeglar och takräcke så det kan vara finbilsparkeringen. Det är alltså ett gränsfall om den får vara med här, men som enväldig domare friar jag i detta fall då det är en så intressant modell.

När såg du en Mitsubishi Galant i kantig åttiotalskostym senast? Och i ett strålande skick? Det var länge sen för mig i alla fall, så det var klart att jag hajade till när jag fick se den här fina GLS:en från 1988. Den har endast rullar runt 14000 mil och haft sex ägare. Jag har intalat mig själv att denna generations Galant är ful, men jag ser nu hur fel jag haft - den är ju riktigt snygg!

Mitsubishi Galant debuterade i december 1969 och hette till en början Colt Galant. Likt många andra bilar - särskilt japanska - har den haft lite olika namn beroende på marknad. Idag är Galant inne på sin nionde generation, men den säljs inte i Europa. Galanten i detta inlägg är av den femte generationen som kom 1983 och var den första med framhjulsdrift. Den tillverkades till och med 1989, men efterträdaren debuterade redan 1987 (en sådan handlade det fjärde inlägget om jag skrev på bloggen).

Nästa japan tycks vara stöpt i samma form, men är inte lika elegant - eller galant snarare. Det är en Subaru Leone GLX från 1985, också den i ett bländande skick! Den har rullat drygt 18000 mil och haft blott två ägare! Transportstyrelsen säger att den heter Subaru 1800 4WD. Den tidigare generationens Leone (som jag skrev om förra sommaren) hette bara 1800 i Sverige, men efterträdaren gjorde det vad jag vet.

Subaru Leone debuterade i oktober 1971 och tillverkades i tre generationer fram till 1994. Leonen i detta inlägg är av den tredje och sista generationen som kom 1985. Liksom alla Subarus hade den boxermotor och från april 1972 kunde man få den med fyrhjulsdrift. Leone blev en föregångare då det var den första vanliga massproducerade personbilen med fyrhjulsdrift.

Nästa helg är det dags för Träffpunkt 80 och i mångas ögon är det nog en enda stor fulbilsparkering. För oss som gillar åttiotalsbilar är det dock årets höjdpunkt och då hoppas jag att dessa två finfina representanter för årtiondet dyker upp!

4 kommentarer:

  1. Leone i kombiutförande var populär bland jägare under andra halvan av åttiotalet. För en relativt billig peng fick man framkomlighet på skogsvägar och plats därbak för hundar och utrustning.
    Som lågstadiegrabb uppvuxen på landet minns jag att flera kompisars farsor köpte nya leones runt 86-87.
    Inget slog dock vår skolskjuts som på fredagar kördes med en bländande vinrödmetallic opel rekord berlina CD med beige plyshinredning och elhissar runtom! Det var mumma för en 10-årig grabb 1985 :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att Lyxrekorden gjorde intryck men beige plyschinredning kan inte har varit den bästa klädseln när en skock skolungar skulle transporteras? Jag åkte skolskjuts till och från förskolan (idag kallad förskoleklass), vilket borde ha varit runt 1982. Vi fick nöja oss med VW-buss (T3) och Mercedes V123 (lång W123).

      Radera
    2. Haha, ja i retrospektiv var nog inte våra leriga stövlar någon hit för inredningen, men normalt fick vi åka Vw LT28 med förhöjt tak, alternativt T3 med vinröd/"offwhite" tvåtonslack. Så jag tror berlinan åkte fram endast för att åkaren antagligen hade andra körningar som krävde minibuss just på fredagar.

      Radera
  2. Fina bilar! Det är alldeles för få 80-talsjapaner på våra gator, speciellt i det här skicket!

    Träffpunkt 80 höll jag nästan på att missa, ska definitivt försöka ta mig dit! :)

    SvaraRadera