onsdag 25 april 2012

Dolda Carinan

Nämen, vad är det där...?
Trots att jag kan passera en plats flera gånger kan en del spännande bilar undgå min spanande blick. Dagens bil är en sådan. Trots att jag gått och åkt gatan flera gånger under de snart tio år jag bott i denna del av stan var det först i början av april som jag upptäckte den, väl dold längst ned i en garagelänga bakom modernare och större bilar.

Den beige bilen som står och trycker i hörnet är en Toyota Carina från 1981. Det var svårt att få till bra bilder, men den ser riktigt skaplig ut. De hemska hjulsidorna skämmer dock utseendet kraftigt, här ska det var snygga plåtfälgar med kromade navkåpor!

Inredningen känns typiskt japanskt åttiotal i olika nyanser av brunt och ser mycket fin ut. Boken på instrumentpanelen var en Bibel så kanske är det Guds försyn att en denna idag ovanliga Toyota överlevt? Bilen har haft fyra ägare och Transportstyrelsen anger miltalet till drygt 900 mil, så där får vi nog lägga till en del. Tyvärr missade damen som äger bilen sista dag för besiktning i tisdags.

Toyota Carina tillverkades i sju generationer från 1970 till 2001. Alla generationer såldes inte i Sverige och liksom för många andra japanska bilar har namnet Carina använts på olika modeller beroende på marknad. Det gör det därför lite svårt att ge någon heltäckande bild av de olika generationerna.

Carinan i detta inlägg tillhör i alla fall den andra generation, kallad A40/50. Den fanns från årsmodell 1978 till 1981. Minnesgoda läsare minns kanske att detta inte är första gången en sådan är med på bloggen. En kanonfin 78:a och en inte lika fin 79:a, båda i fint orange, har figurerat här. Dagens bil har dock det ansiktslyfta utseendet modellen fick 1980.

I och med nästa inlägg avslutas det japanska temat för denna gång och till det har jag såklart sparat min favorit!

5 kommentarer:

  1. Har en intressant gammal vit Toyota i min garagelänga.Vill Du ha en bild??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooo, spännande! Vad kan det vara? Du får gärna skicka bild.

      Radera
  2. Ryktet säger att Toyotas högsta ledning var på studieresa i Danmark på slutet av 1960-talet, då de åkte förbi en säng- (eller madrass)fabrik som hette "Carina". Någon i sällskapet tyckte då att det var ett passande namn för deras kommande bilmodell. Jag har för mig att jag läst namnhistorien i Toyotas kundtidning en gång i tiden, men jag har inte lyckats "googla" om det är sant eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får mig att tänka på Honda Jazz, alla riktiga mäns våta dröm. Den skulle ju som bekant egentligen ha hetat något annat - undrar varifrån den inspirationen kom?

      Radera
    2. Ja det var verkligen en dundertabbe. Ursprungsnamnet kommer tydligen från italienska. Google översätter det till "tät" men jag har också lästa att det kan betyda mängd/hop eller hastig smärta.

      Exempel på andra misslyckade japanska modellnamn är t ex Mitsubishi Pajero som fick heta Montero i spansktalande länder då Pajero betyder runkaren på spanska. Mazda Laputa (horan på spanska) var också en miss. Nissan Moco (snorkråka på spanska) såldes bara i Japan så det var inget problem.

      Radera