söndag 18 mars 2012

Växeln hallå?

Reaktionerna på Postkadetten i förra inlägget var många och positiva. De flesta reagerade som jag när jag såg den: Ja just ja, en sådan där... Den hade jag totalt glömt! Jag gissar att det finns försvinnande få kvar av dem så vi får hoppas att någon tar hand om denna fula, men unika, lilla postlåda.

I fredags sprang jag passande nog på en bil i fredags som också varit i tjänst vid ett statligt verk. Om många glömt Postkadetten så har nog få glömt den orange Televerksduetten! 1959 började Televerket använda den orange färgen med färgkod 74. Meningen var att det skulle vara lätt att se bilen om den stod utmed vägen och därmed signalera att linjearbete utfördes. Det som började som en arbetsskyddsåtgärd blev sedan en symbol för Televerket och kom att användas på deras bilar ända fram till nittiotalet. (Jag har tidigare haft med en Televerksorange Volvo 245 från 1988 på bloggen.) Det var i alla fall tack vare denna färg jag kunde se Duetten på långt avstånd och sedan var det bara att vända och passa på att knäppa lite halvkassa bilder med mobilen (som med viss bildhantering blev lite bättre).

Bilen är alltså en Volvo Duett, eller P210 som är den formella modellbeteckningen, från 1968. (En kort historik om Volvo Duett kan du läsa här.) Det lite anmärkningsvärt att se en till synes orenoverad Televerksduett i originalfärg i trafik. Karossen är rätt rostig men tack vare att den är rambyggd kanske Bilprovningen har överinseende med det. De Duetter som fortfarande rullar brukar ofta omhuldas av sina ägare, men det innebär sällan att skicket vare sig är särskilt originallikt eller särskilt bra. (Jag har skrivit om det här.) En annan anmärkningsvärd sak är att den endast haft tre ägare, där Televerket alltså torde varit den första.

Unikt för de flesta av Televerkets Duetter var att de hade helt täckta skåp men med en liten sidoruta, samma som på bakdörrarna, på höger sida bakom passagerardörren. Undantaget var linjemästarbilarna som var helglasade. Bilen på bilden har en stor sidoruta på vardera sidan och jag gissar att detta är en modifiering som gjorts i efterhand. Andra modifieringar jag lade märke till var framstolar från Volvo 140. Notera också trevliga varselljus. Varför ägaren valt att utrusta bilen med varningstejp utmed sidolisterna och skrivit "Emmaboda" (eller Emma Boda) på bakrutorna med den är dock ett mysterium.

Trots att Duetten var åldersstigen på slutet av sextiotalet var det inga problem för Volvo att sälja den. Duetten älskades inte bara av Televerket utan även av andra verk och myndigheter, företag och privatpersoner. 1968 var dock den sista årsmodellen av Duett som såldes i Sverige. 1969 infördes nämligen krocktestkrav här och den ålderdomliga Duetten klarade inte dessa. 1969 blev sista årsmodellen och alla exporterades, om man bortser från den sista Duetten som tillverkades i februari 1969 och som direkt kördes till Volvos museum.

Rubriken till dagens inlägg lånade jag från en artikel från Klassikers sektion P-märkt, där också mina inlägg brukar hamna. I mars förra året publicerades där bilder på en Televerksduett med samma rubrik. Bilderna var tagna av Robin Zander, samme läsare som skickade bilden på Postkadetten till mig! Här kan du läsa den artikeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar