måndag 2 januari 2012

Kall Kadett

Titta, en Citroën BX. Trevligt! Börjar bli ovanliga... Men vänta nu, vad är det för en liten rödorange låda mellan Saaben och Mercan?

Många trodde att dörrhandtaget i nyårsinlägget var från en Saab 96, men Kjell B gissade rätt när han skrev: Det här är nog till en Opel. Kadett, b-typ 66-72 kanske? Och visst var det en Opel Kadett B!

Det var lätt att luras av bilden, men det var inte den främsta anledningen till att jag tog den på julaftonens förmiddag. Det hade regnat kvällen innan, men under natten sjönk temperaturen och allt som var utomhus fick en hinna av frost och is. Och allt blev vackert, särskilt den gamla Opeln. Åtminstone om vi börjar studera detaljer.
Ett emblem och en handtag blir ett vackert stilleben. En sprucken backspegel likaså. Ett tak med frost en unik skiss. En gammal dekal bakom rutor med isbark en spännande installation. Verk som försvinner lika snabbt som de kommit till.

Vanligtvis brukar jag fördjupa och förirra mig i mer eller mindre intressanta bilmodeller, men det har jag inte tänkt göra idag då jag avhandlat Opel Kadett så många gånger tidigare. Istället får bilderna mer fokus idag. Klickar du på dem kan du som vanligt se dem i större format.


Men jag måste ju berätta lite om bilen ändå. Det är närmare bestämt en Opel Kadett Caravan från 1969 funnen på Berghem i Umeå. En bil som en gång var en vanlig bruksvagn, idag mer eller mindre en raritet.

Trots att få finns kvar verkar den rostkänsliga plåtburken med säkert tveksam vinterväghållning användas även vintertid. Kanske gjorde Dinitrolbehandlingen nytta? Dekalen sitter i alla fall kvar på en sidoruta. Skicket på bilen är långt ifrån perfekt, men i mitt tycke vackert patinerat och mycket tilltalande. Den har endast haft tre ägare och säkert rullat mer än de 2300 mil som Transportstyrelsen anger.

Opel Kadett B Caravan har ju delvis varit med på bloggen tidigare. I inlägget med en Saab 99 ombyggd till kombi lyckades en läsare identifiera bakluckan som kommande från just en Kadett B Caravan! Ett roligt sammanträffande är att Kadett B fått släppa till delar även till andra kombibyggen.


De som läser tidningen Klassiker har säkert följt renoveringen av den unika Volvo 164-kombin, på Volvomanér kallad 165, byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik 1972. Den har en lucka över tanklocket, något som inte Volvo fick förrän 1974. Luckan sitter dock där och kommer från Opel Kadett B! (Kadett A och Rekord C hade dock samma lucka, så den kan ju såklart hämtats därifrån också.)

Årets första spaning är därmed avklarad. Återigen ser vi vad en vanlig gammal bruksbil kan bjuda på för spännande berättelser. Vi får se vad det nya året bjuder på, men jag tror inte det kommer att bli tråkigt!

4 kommentarer:

  1. Väldigt trevlig bil och fina bilder. Min far köpte en sån här bil när jag var fem år gammal, en sjuttiotvåa, gammal televerksbil. Det är den bil han haft längst genom åren, vi hade den i sju år och hade väldigt mycket kul i den.
    Jag har sökt efter ett körbart exemplar på blocket under lång tid, men bara hittat en och den var utom min ekonomiska räckvidd vid tillfället.
    De här bilarna led av samma sak som de flesta
    volvobilarna gör, ett oerhört högt bruksvärde, lägg till det en rostkänslig kaross så är det inte konstigt att nästan alla är bortrostade.
    Tack för din oförtröttliga gärning.

    SvaraRadera
  2. Tack! Kul med gamla bilminnen, och vad jag förstår av dina tidigare kommentarer är du präglad av Opeluppväxten. Det verkar vara ett märke som biter sig fast då jag träffat många som verkar vara väldigt Opeltrogna.

    Mina föräldrar hade en Kadett B i början av sjuttiotalet. Varför vet jag inte riktigt eftersom de alltid haft Saab. Den behölls inte heller så länge. Därefter blev än mer förvånande då de skaffade en PV, men året jag föddes införskaffades åter en Saab. Ordningen återställd.

    SvaraRadera
  3. Den var lurig. Även jag gissade på Saab 96. Vackra bilder var det, på en Kadett naturligtvis. :)

    SvaraRadera
  4. Vafan! This town IS big enough for the two of us! Jag har en till utseendet identisk 72a, som bor på Carlshem i Umeå.

    Kul!
    /Viggen, Umeå

    SvaraRadera