söndag 18 december 2011

Nissan av nyttokaraktär

Förra inlägget avhandlade kantiga Nissan och idag fortsätter den rätvinkliga Nissanresan med två lådor på hjul. Idag är det läsare som bidragit med bilderna.

Erik i Umeå skickade flera bilder till mig i somras varav flera tidigare har publicerats här på bloggen. Bland dessa bilder fanns en Nissan Vanette SGX från 1991 med stilig tvåtonslack. Jag själv såg faktiskt samma bil när jag var i Umeå i somras. Bilen ställdes nyligen av när besiktningen löpte ut och den har haft 10 ägare.  

Grymt ovanlig minibuss, i relativt fint skick (särskilt för att vara en minibuss, dessa brukar få uthärda mycket stryk!). Kan inte minnas om jag någonsin sett en sådan här förut? skriver Erik.

Jag vet faktiskt inte hur ovanlig Nissan Vanette var när den var ny, men jag minns inte att jag sett många. Den till utseendet liknande Toyota Model F känns som den var betydligt vanligare även om den inte är det idag. En snabbkoll på Blocket.se idag visade sig dock vara lyckosam! Det finns faktiskt en Vanette till salu just nu i Dalarna. Även det en 91:a och i samma färgkombination.

Denna generation av Nissan Vanette med internkod C22 tillverkades från 1985 till 1994. Jag vet dock inte hur länge den marknadsfördes i Sverige. I USA hette den kort och gott Nissan Van och såldes där mellan 1987 och 1990. För den amerikanska marknaden fick Vanette en större 2,4-liters motor. Det blev då trångt i motorutrymmet vilket ledde till problem med överhettning och motorbränder. Bilarna återkallades i fyra omgångar för åtgärder, men då detta inte avhjälpte problemen och en rättegång närmade sig, beslutade Nissan 1994 att återköpa alla Nissan Van i hela USA. Några få behöll sina bilar men resten skrotades. Således torde Nissan Van/Vanette vara rätt ovanlig även i USA!

När såg du en Nissan Urvan senast? skrev David Ö som rubrik i mailet från oktober innehållande bilderna på nästa bil. Det kan jag faktiskt inte minnas och ska jag vara ärlig så hade jag glömt bort att den existerade över huvud taget! Men nu har minnet kommit åter och jag minns att jag i min ungdom tyckte att Urvan var ett väldigt roligt namn. Jag gissar att det är lek med orden urban (som har med staden att göra) och van (skåpbil), men resultatet är väl sådär.

Nissan Urvan var nog inte så ovanlig som ny, men idag finns säkerligen inte många kvar. Rostkänslighet och hårt brukande har säkert knäckt de flesta. Exemplaret på bilderna är från 1986, har varit avställt sedan 1998 men har faktiskt endast haft tre ägare. David konstaterar att som alla andra tokrostiga bilar, så är även denna Tuff Kote Dinol-behandlad.


Det tveksamma namnet Urvan var ett namn för exportmarknaden. I hemlandet Japan hette den Caravan. Den generation Urvan som bilen på bilden representerar kallas E23 och tillverkades mellan 1981 och 1986.


Det kanske kan verka lite väl nördigt att skriva om dessa fordon av nyttokaraktär. Till dessa räknar jag transportbilar, minibussar, pickuper med flera. Vissa modeller har fått en viss status, som till exempel Volkswagen Typ 2, men flertalet uppmärksammas inte och har få entusiaster. De plågas till döds och få saknar dem när de försvunnit. Det är synd tycker jag, och jag uppmanar alla som har möjlighet att rädda ett exemplar till eftervärlden! Allt som kan räddas är intressant men tvingas jag uppge någon favorit så skulle jag nog bli extra glad av att få se en orange Toyota Hiace från runt 1980. Eller varför inte en Nissan Urvan?

2 kommentarer:

  1. Urban modellen har väl inte samma kultstatus som en vwbuss men visst på en träff, så kommer säkert en sån här bil uppskattas speciellt om man lackat den och har tidsenliga dekaler och dekor.

    Och det är väl så att dessa slitvargar för hantverkare, småbutiker förtjänar en veterankultstatus om inte då på åttiotalsträffen.
    Tänk bara på alla mazdapickuper som rullade på åttiotalet, hur många sådana finns kvar idag.
    Har inte sett en sån på evigheter.

    SvaraRadera
  2. Ja få är överlevarna, om de ens finns kvar. Vi får hoppas på en ny nisch inom entusiastfordonshobbyn.

    SvaraRadera