fredag 21 oktober 2011

På östfronten intet nytt del 1: Vaz ist das? Lada?

Det har varit dåligt med bilar från öst här på bloggen, om man bortser från Japan då. Det ska jag nu råda bot på! Med start idag är det tänkt att jag ska rada upp inlägg med östeuropeiska vagnar. Jag börjar lite mjukt med två vagnar som säkert är bekanta för många då de modellerna såldes nya i Sverige. Kommande inlägg kommer att behandla mindre kända modeller för oss här i Sverige.

De första bilderna kommer från Erik i Umeå som fann denna Vaz 1200, eller 2101 som är den egentliga modellbeteckningen, från 1975 i början av juni. Bilen är i ett mycket tilltalande skick och extrautrustad med lite Sovjetromantik i baksätet. Transportstyrelsens uppgift om 7696 mil som fyra ägare tillryggalagt stämmer säkert bra. Senast godkända besiktning utfördes tyvärr i maj 2009 så nu är det körförbud som gäller. Bilen väcker helt klart ett visst habegär. Det vackra ljuset på bilderna bidrar säkert också till detta.(Notera också en Mazda 323 MkII till vänster om bilen.)

Det är snygg bil, eller hur? Och den är sovjetisk! Fast från början var den en Fiat, vilket kanske förklarar en del. VAZ (Volgas Automobilfabrik), numera Avtovaz, grundades på sextiotalet samarbete med Fiat. Bilfabriken byggdes i staden Toljatti, döpt efter den italienske kommunistledaren Palmiro Togliatti. Bilarna fick namnet Lada, men i Sverige såldes de till en början som Vaz.

Modell 2101 var den första bilen från VAZ och var en licenstillverkad Fiat 124. Den anpassades dock till sovjetiska förhållanden med bland annat tjockare plåt, annan motor och trumbromsar bak. Enligt avtalet med Fiat fick inte bilen säljas där den kunde konkurrera med Fiat 124 så därför dröjde exporten till Västeuropa till 1974 då Fiat lade ner sin modell. Så småningom kom flera varianter men alla med samma grund och modell 2104 och 2107 tillverkas än idag även om rykten säger att modellen ska gå i graven till årsskiftet. Härom dagen hade faktiskt bloggkollegan Biltrafik en Lada 2104 med i ett inlägg på sin blogg. Min vitsiga rubrik är väl en blinkning till honom, antar jag.
Nästa bil kommer från samma tillverkare och återfanns även den i Umeå i somras, men här var det jag själv som höll i kameran. Det är en Lada Samara 1,5i, eller 2109 som modellen också heter, från 1997. Skicket når inte upp riktigt till samma nivå som den 22 år äldre bilen ovan. En del av förklaringen är säkert att några av de sex ägarna inte varit lika omhändertagande och en del beror nog på kvalitén på Samaran kanske aldrig var lika bra som på den tjockhudade 2101.

Lada Samara presenterades på hemmamarknaden 1984 under namnet Sputnik (satellit). Det påpekades gärna att Porsche varit med och utvecklat bilen. Det stämde i och för sig, men det inskränkte sig till utvecklingen av motorns förbränningsrum. Från början fanns den endast som tredörrars halvkombi, men senare kom också en femdörrars halvkombi och en fyrdörrars sedan. På export fick bilen alltså namnet Samara. 1997 visades Samara 2, en uppdaterad version som fortfarande tillverkas även om exportmarknaderna decimerats på grund av hårdare avgasbestämmelser.

Som synes kom också en svensk slitvarg med på Samarabilderna. En sliten Volvo 245 DL från 1980 som haft 10 ägare och gått 45 000 mil. Man kan göra sig lustig över gamla ryssbilar men många vittnar om att de är robusta, slitstarka (åtminstone de gamla Fiatbaserade modellerna) men kanske inte så spännande. Precis som en gammal Volvo med andra ord!

2 kommentarer:

  1. Egentligen borde en Vaz 2101 vara alla bilentusiasters drömbil; snygg som få, driftsäker och mer rostbeständig än original-Fiaten. Och visst är det tuffare med en bil från Sovjet än ännu en från Italien?

    SvaraRadera