måndag 19 september 2011

Halvanonym Datsun

Helgen har gått och Träffpunkt 80 på Grytsbergs säteri bjöd som väntat på många starka bilupplevelser. Regn på morgonen gjorde att förväntningarna på vädret ställdes lågt men det blev bra till slut och därmed kom farhågorna om att bilar skulle glida ner i sjön på de sluttande gräsytorna på skam. Mer oväntad var den förkylning som började smyga sig på under söndagseftermiddagen och som idag gjorde att jag fick stanna hemma från jobbet. Här på bloggen kommer ni inte att få se en enda bild från träffen eftersom jag av princip inte lägger upp bilder från träffar på bloggen. Sköna åttiotalare kommer dock som vanligt att dyka upp här med jämna mellanrum. Som idag!

Högst oväntat var det när jag igår på väg hem fick syn på en Datsun Laurel 2.4 från 1983 utanför Ica Väst i Uppsala, som av en del, främst studenter, kallas "Snika Värst". En Laurel var med på Träffpunkt 80 men att se ett bruksexemplar utanför Ica kändes smått sensationellt!

Enligt Transportstyrelsens torftiga färgpalett är bilen röd, men brun ligger nog närmare sanningen. Skicket är väl vad man kan förvänta av en udda åttiotaljapanare som går som bruksbil och som avverkat åtta ägare och drygt 15 000 mil. Hur länge bilen kommer att överleva är ju svårt att säga men högtalararrangemanget på hatthyllan ger kanske en fingervisning om ägarens ambitioner. Men vad vet jag?

Notera dekalen i bakrutan: Datsun från Nissan... Jag har berättat om den lilla namnförvirringen tidigare. Nissan/Datsun Laurel dök upp som modell 1968 och placerade sig storleks-och statusmässigt mellan dåvarande Bluebird och Cedric, en sådan som jag såg i Paris fast nyare då. Laurel tillverkades i åtta generationer fram till 2002.

Bilen på bilderna tillhör den fjärde generationen Laurel, internt kallad C31, som tillverkades mellan 1980 och 1984. Jag tror att det endast var denna generation, och möjligtvis föregångaren C230, som såldes i Sverige. Förutom de tuffa aluminiumfälgarna känns designen är anonym. Hade man plockat bort alla emblem på bilen hade få missat att den var japansk och från tidigt åttiotal men jag gissar att få varit säkra på märke och modell. På tal om emblem talar "2.4" om för oss att motorn är en bensinsexa på 2,4 liter men en kort tid kunde man få dieselversionen även i Sverige.

Vad namnet Laurel kommer ifrån vet jag inte. Skådespelaren Stan Laurel spelade Halvan i komikerduon Helan och Halvan så kanske vill namnet antyda att det var halvfint att ha en Laurel. Men troligtvis är förklaringen en annan...

7 kommentarer:

  1. Roligt, jag ångrade att jag inte klev ur bilen och fotade precis denna bil och precis på samma plats. Men det visade ju sig att den kom med i alla fall :)

    SvaraRadera
  2. Jag svängde in för att köpa mjölk på vägen hem så det var lite flax att jag hittade den.

    SvaraRadera
  3. Laurel är på engelska namnet på växten lager/lagerträd (Laurus Nobilis,) som man gör lagerkransar och annat stiligt av, så man kan ju tänka sig att namnet skulle utstråla flärd och nobilitet?

    SvaraRadera
  4. Ah säkert är det så. Laurel skulle vara fin som Cedric fast lite mindre till storleken.

    SvaraRadera
  5. Åh, detta måste vara den Laurel som såldes i Rättvik tidigare i somras. Skojigt att få se den på kort!

    Jag mötte faktiskt också en 83:ans Datsun på väg hem från Träffpunkt 80, i mitt fall en enägars Bluebird Diesel.

    Vad det gäller Laurel så såldes faktiskt alla fyra första generationerna i Sverige.

    Den första generationen (C30) såldes i Sverige 1971-72 under namnet 1800 o var en av Datsun första modeller här.

    Den andra generationen (C130) såldes i ett fåtal exemplar 1973-74, både som sedan och coupe. Sedan dröjde till 1980 innan Laurel återkom på den svenska marknaden då som modell C230.

    SvaraRadera
  6. Tack för den informationen! Klurigt med alla dessa modellnamn.Och denna bil hör hemma i Dalarna så det kan nog stämma.

    SvaraRadera
  7. Laurel är en härlig 80-talare, har själv en limegrön -82a med 2,8 liters dieselsexa. Kan berätta att bilen INTE är speciellt trött, och en helt suverän dragbil som ger oss med bokstaven E i körkortet rätt att dra lite mer än 1700 kilo på kroken. Tyvärr, tvingas jag tillägga, rasade växellådan uppe i Svappavaara i början på november, så tips om en manuell växellåda till min köttiga japs mottages tacksamt! /Daniel

    SvaraRadera