torsdag 14 juli 2011

Allons enfants de la Patrie...

Med tanke på att det är den franska nationaldagen idag låter jag Marseljäsen, det vill säga franska nationalsången, inleda dagens inlägg. Efter att ha koncentrerat mig på japanska bilar ett tag kommer idag istället lite flärd från de tre stora franska biltillverkarna!

Först ut är en Renault 12, troligtvis en TL, från 1970 som jag fann i mitten av juni. Bilen som haft fyra ägare och är avställd sen 2003 verkar nu fungera som förråd. Den ser inte hel oräddningsbar ut men liksom för andra bilar här på bloggen får man fråga sig (eller det borde man kanske inte) om det är lönsamt att renovera den. Den verkar dock står säkert så länge ägaren behöver förrådsutrymmet.

Renault 12 presenterades 1969 som 1970 års modell och tillverkades till 1980 då den ersattes av Renault 18. I Turkiet tillverkades dock Renault 12 av Oyak-Renault från 1971 ända till 2003, de sista åren med tilläggsnamnet Toros. Renault 12 tillverkades även i Rumänien som Dacia 1300, senare 1310, ända fram till 2004!

Inte långt från Renaulten står denna olyckliga Peugeot 404 från 1965 som jag fotograferade samma dag. Jag kan inte minnas att bilen förflyttat sig från platsen så länge jag har bott i Uppsala, vilket blir 15 år i år. Innan E4:an flyttades ut ur Uppsala 2006 var det säkert många som såg Peugeoten stå lägligt parkerad nära ett av de många rödljusen. Den har haft sju ägare och varit avställd sen 1999. Regnet och de rätt usla bilderna får bilen att se skaplig ut men det är den inte. Någon marodör har dessutom slagit sönder en sidoruta så inredningen förfaller säkert även den, jag gick faktiskt inte ut i regnvädret och tittade efter.

Peugeot 404 berättade jag om tidigt på denna blogg då jag även då en regnig dag fann en 404 Break. Du kan läsa om den här.

Bilden ovan togs för två månader sen utanför en länga med verkstäder inte så långt från där jag bor. Tre Citroëner som sjunkit ihop i väntan på, ja vadå? Reparation? Räddning? Skrot? Den vita bilen är en mäktig Citroën CX 25 TRI Break från 1987. Den har haft 14 ägare och varit avställd sen 2009. Efter den står två likadana Citroën XM på rad. Det ser ut lite som någon fransk statstjänsteman är på besök medan de chaufförskörda, mörkgrå bilarna väntar utanför. Årsmodellen på XM-bilarna torde vara 1990-1993.

Citroën CX presenterades 1974 som 1975 års modell och blev då Årets bil i Europa. Sedanmodellen, som ser ut som en halvkombi, tillverkades fram till 1989 medan kombin tillverkades till 1991. Kombin med längre hjulbas och högre tak är enorm. Bilen på bilden tillhör den ansiktslyfta generation två som kom 1985. Efterträdaren XM presenterades 1989 som 1990 års modell och blev även den Årets bil. Den tillverkades till år 2000.

Förutom att det är Frankrikes nationaldag och att jag är lite av en frankofil är den huvudsakliga anledningen till att denna franska odyssé publiceras just idag att jag på fredag åker till just Frankrike. Förhoppningsvis kommer jag ha lite sköna bilspaningar med mig. Jag hoppas dock inte på för mycket eftersom den franska vagnparken är betydligt nyare än den svenska men från tidigare besök vet jag att det kan dyka upp intressanta vagnar.

Det innebär också att Bilspanaren bildligt talat kör in i garaget i ungefär två veckor. Garaget på bilden är högst verkligt däremot och jag fann det i Vännevad några kilometer utanför Katrineholm. Ett trevligt bygge från femtiotalet gissningsvis.

Bon vacances önskar jag därmed alla läsare!

7 kommentarer:

  1. Utan att vara frankofil så kan jag ärligt säga att franska bilar aldrig är ointressanta... OK, första generationens Renault Laguna kanske, men det är den enda!

    SvaraRadera
  2. Mycket trevlig blogg! :)

    SvaraRadera
  3. Jag är hemma!
    @Biltrafik: Renault 11 verkar vara rätt ointressant också (trots att James Bond körde en) men den såg vi ju inte i Sverige.
    @leoscookie: Tackar!

    SvaraRadera
  4. Kan tipsa om att i en by utanför Överkalix finns det en man som har uppskattningsvis ett hundratal gamla Citroener på sin tomt. Det kanske vore nåt för bilspanaren?

    SvaraRadera
  5. Det kan jag ha hört talas om. Självklart är det nåt för Bilspanaren! Tyvärr har jag sällan vägarna förbi Överkalix.

    SvaraRadera
  6. Jag har hört att, det ska finnas speciella garage i trakten. Dom är byggda av lådorna från bilimporten till ANA i Nyköping. Det ska också finnas koppling till mc:en EMW. Byteshandel eller något.

    SvaraRadera