söndag 26 juni 2011

Nygammalt

Som jag skrev i förra inlägget om Subarun har jag semester. Mobilen ligger emellertid ändå i fickan så då kan jag ju knäppa en bild om något intressant dyker upp.

Vadå "intressant"? Ford Sierra? Du skojar? Är det något att skriva om? Sierror ser man ju nästan varje dag! Slokande och blårykande exemplar som framförs av någon mindre nogräknad person. Om de nu inte står och förfaller på någon förortsparkering!

Så kan det vara men titta på den här bilen. När såg du en så här tidig årsmodell senast (som i vitt uppvisar vissa likheter med mumintrollet)? Och i det här skicket?

Bilen siktades vid hamnen i Motala nära Motala Motormuseum. Jag gick inte på museet men vem behöver det när man hittar sådana här bilar på parkeringen? Helt gratis dessutom!

Bilen är en Ford Sierra 2,0 Laser från 1985 i ett ypperligt skick. Bilen är extrautrustad med  bakrutejalusi, så kallad "hönstrappa", och dragkrok. Möjligtvis är också fjädringen baktill stärkt då den ser väldigt spänstig ut. Eller är det så att man vant sig vid att se alltför många gamla säckiga Sierrahäckar? Den här bilen har haft fyra ägare, vilket nästan låter mycket i det här fallet, och den har enligt Transportstyrelsen gått 192 mil. Lägg på 10 000 mil så hamnar vi nog närmare det riktiga miltalet. Utifrån mina fördomar drog jag slutsatsen utifrån de få saker som låg framme i den välstädade kupén att bilen ägs av en äldre dam. Men om det vet jag egentligen ingenting. Fördomar om bilägande äldre personer skrev jag om i min sjukhusspaning i början av maj.

Ford Sierra kom som 1983 års modell. Den ersatte då både tyska Taunus och brittiska Cortina, som sedan 1970 i stort sett varit samma bil. Taunus är den skogsrika delen av skifferbergen vid Rhen och Cortina en italiensk vintersportort i Alperna så namnet Sierra, som betyder bergskedja på spanska, valdes säkert med någorlunda omsorg.

Sierra var Fords första modernt strömlinjeformade modell men under skalet var det precis som på föregångarna bakhjulsdrift och längsmonterad motor. Gammalt och nytt med andra ord. Nygammalt. Konservativa Fordkunder hade svårt att acceptera formgivningen och till en början fanns inte ens en riktig sedan, kan ni tänka er! Så småningom tog försäljningen fart och en sedanmodell kom även det efter några år. Efter tio år ersattes Sierra av Mondeo.

Ford Sierra kan av vissa uppfattas som tråkig och identitetslös men av andra som spännande och före sin tid. Allt stämmer väl egentligen in på bilen, det beror väl på vad man fokuserar på. Oavsett uppfattning tycker jag att en Sierra i det här skicket är värd all uppmärksamhet och uppskattning den kan få!

2 kommentarer:

  1. Nästa år fyller Sierra 30, den presenterades ju 1982. Visst var "Laser" det billigaste utförandet av Sierra? Snäppet svårare blir det väl att hitta fin kombi av de tidigaste årsmodellerna. /Johan S.

    SvaraRadera
  2. Tänk vad tiden går! Jag vet inte om man firar bilar året de presenterades (1982) eller första årsmodellen (1983). Jag tror Laser var tjusigare (och mer 80-talsmässig) benämning av "L", dvs det enklaste utförandet. Kombisar ser man då och då men tidiga årsmodeller blir nog som du säger svårt.

    SvaraRadera