tisdag 17 maj 2011

Skönt skrot i solsken och snösmältning

Lycka! Inlägget som försvann i Bloggerkraschen förra veckan har nu kommit tillbaka så nu publicerar jag det på nytt!

Nu har det varit så vackert väder i flera dagar att det känns lite konstigt att publicera bilder där snön ligger kvar. Jag har dock några godbitar kvar som jag vill dela med mig av och tänker man efter så var det inte länge sen snön försvann. Bilderna idag är tagna i slutet av mars när solen sken starkt och snön smälte fort.

Inte långt från där jag bor ligger ett litet industriområde där jag tidigare fotograferat folkvagnar stående bland glassbilar. Några hundra meter från dessa, på en annan tomt står några mer eller mindre bedagade bilar, mestadels BMW. Jag fastnade så klart för den här sköna trion med tre BMW av den så kallade 02-modellen. I den här bloggens barndom berättade jag lite om modellen när jag funnit en trevlig BMW 1600-2.

Här står en vanlig sedanmodell och två så kallade Touring-modeller. Den mellersta orange bilen, en 1602 Touring från gissningvis 1972-73, ser ut att kunna räddas men den har inga nummerskyltar så kanske är bilen ute ur registret? De övriga två riktiga dåliga ut.

Touring var, som du ser, en halvkombivariant av 02:an som kom 1971. Den skiljer sig från sedanmodellen mer än att den fått en kombilucka. Till exempel är vindrutan mer vinklad och överhänget baktill är 30 centimeter kortare. Som av en händelse publicerade även bloggen Biltrafik en bild på en Touring häromdagen!
Strax intill BMW-trion stod en Mercedes S-klass från 1976 av den modell som kallas W116. Det är närmare bestämt en 450 SE, vilket betyder att den har en V8 på 4,5 liter och 225 hästar. Den ser kanske skaplig ut på bilden men det var den inte.



Jag skrev häromdagen om vilken väg många Mercedes S-klass brukar vandra. Den här bilen får statuera exempel på detta. Denna S-klass besiktigades senast 1997, har varit avställd sen 2001 och har till dags dato haft 20 ägare. Lite rätt har jag kanske.

3 kommentarer:

  1. Vilket spännande spottingställe du hittat!

    SvaraRadera
  2. Vilka fynd! Det är sådana ställen man drömmer om att hitta.

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde faktiskt ett återbesök i helgen och hittade en riktig liten karamell! Jag återkommer om den.

    SvaraRadera