torsdag 5 maj 2011

Kantigt för campingen

Efter att ha sett detta ekipage kunde jag inte låta bli att skapa en ny kategori på Bilspanaren, nämligen husvagnar! Det har varit populärt rätt många år nu att ha en husvagn som passar till entusiastbilen. Populärast har nog varit äggformade svensktillverkade SMV eller Opio från sextio- och sjuttiotalet, inte sällan lackade i bilens färg, helt eller delvis. Det verkar inte spela så stor roll att bilen kanske är en Chevrolet från 1953 och vagnen en SMV från 1974. Folk verkar gilla det och tycka att det ser trevligt ut med bullig bil och äggformad husvagn oavsett om det "tidsenligt" eller ej.

Men låt oss nu säga att du har en Ford Granada från 1977 eller en Peugeot 505 från 1983 eller varför inte en blekgul Volvo 240 GL från 1989? Vad ska du då hänga på bilen? Svaret ser du här: Polar 300 från 1979! Vagnen är visserligen från sjuttiotalet men kan det bli mer åttiotal än så här? Otroligt tuff med kilformad design, dubbeldörr baktill (på gaveln?) och runda välvda fönster!

Jag funderade över vilken bil som borde passa allra bäst ihop med vagnen. Ganska snabbt fantiserade jag fram en Volvo 760 GLE från 1982 i någon blek metallicfärg som dragbil. Vad tror du? Vilken bil ser du framför dig, eller snarare, framför husvagnen?

14 kommentarer:

  1. Åh minnen! En granne hade en sån där husvagn som han drog med en grå Volvo 360 GLT. Detta var någon gång i mitten på 80-talet och jag var väl 7-8 år gammal. Oj vad vi smågrabbar tyckte att ekipaget var fränt! /Johan S.

    SvaraRadera
  2. Min farbror, han som hade den röda Kadetten, hade en sån husvagn för ganska länge sen. Minns ej om han drog den med sin röda Saab 90, tror det var en 85:a, som han ägde före den röda Kadett 89:an.

    SvaraRadera
  3. Grå 360 GLT känns helrätt med vagnen! Saab 90? Njae. Därmed inte sagt att jag ogillar gubbilen Saab 90. Ser konstig ut men det är väl rätt charmigt? Och så är den på Saabvis trevlig att köra.

    SvaraRadera
  4. Jag vill säga Saab 900 GLS eller kanske EMS. Ingen Turbo, de drar knappast omkring på en husvagn, inte ens om den är så här futuristisk.

    SvaraRadera
  5. Eller en GLi kanske? En sån hade vi. 84:a, azurblå.

    SvaraRadera
  6. Vi hade en oinredd sådan en kort tid och då drogs den av en ford granada 2.8i, designen på vagnen är intressant, kul att du tog upp den.

    SvaraRadera
  7. Är inte en 760 GLE alltför high-end för en Polar 300? En ljusbrun tysk vagn med boggie vore mer ståndsmässigt för fin-Volvon. Jag röstar nog för japansk dragare till Polaren, kanske rödmetallic Mazda 929 eller Datsun Laurel - hur känns det?

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte riktigt vad Polar 300 har för status, men den är ju såklart ganska liten. Men är inte 929 och Laurel rätt lyxiga de med?

    Med tanke på vagnens form skulle väl Lotus Esprit eller Lamborghini Countach passa? Men då är vi verkligen i en annan division och spelar...

    SvaraRadera
  9. Visst är 929 och Laurel lyxiga men mer ful-lyx liksom... :) Inte så där ouppnåeliga som 760 var 1982 - hade en avlägsen släkting som slog till på en 760 GLE då den var alldeles färsk, var nog bland de mest exklusiva bilar man hade upplevt som ändå var "vanlig" dvs inte Ferrari eller Rolls.

    SvaraRadera
  10. Upprinnelsen för en Polar 300 lär ha varit att företaget sponsrade en framgångsrik skoteråkare och för att denne skoterförare skulle ta sig ståndsmässigt mellan tävlingarna byggdes 300...tanken är att man både ska transportera skotern i vagnen och använda den som bostad...fast inte samtidigt vill säga!

    SvaraRadera
  11. -Ja man kunde till och med dra vagnen med skotern då det fanns medar till vagnen från Polar!

    SvaraRadera
  12. Blir ju lite sugen på att skaffa en sådan vagn till min 240 turbo. FInns det andra husvagnar ritade med linjal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de flesta Polarvagnar från 70- och 80-talet skulle passa fint, Polar 445 från tidigt 80-tal kanske?

      Radera
  13. Jag skulle kunna se en Toyota tercel dra den vagnen

    SvaraRadera