torsdag 27 januari 2011

Nittionioprocentig nittionia

Det har varit mycket att göra på jobbet så det går lite trögt med nya inlägg här på bloggen. Nu kommer ett i alla fall. Jag har tidigare berättat om att jag förvånades över hur få Saab 99 jag hittade. Sen hittade jag två på samma dag. EMS:en har jag visat tidigare och här kommer den andra.

Det är en Saab 99 GL av 1983 års modellm vilket är den näst sista årsmodellen av 99. Du tar de två sista årsmodellerna bland annat på den typ av grill som sitter på denna bil. En kul sak att notera är emblemet på bakluckan som säger "5 speed": att bilen har fem växlar var tydligen något det fortfarande gick att skryta med 1983!

"99 procent rostfri" brukar många annonser för begagnade bilar hävda. Jag tänkte inte fördjupa mig i frågor om hur annonsörerna kommit fram till denna siffra, men vi kan konstatera att det troligtvis rör sig om falsk marknadsföring. Frågan är om denna 99:a skulle stämma in i en sådan beskrivning? Hur som helst är skicket riktigt fint. Hjulsidorna från Biltema, eller vad det kan vara för biltillbehörsfirma, kunde man dock vara utan. Den verkar ha levt ett lugnt liv. Enligt Transportstyrelsen har den bara gått 5000 mil och fem ägare har det blivit genom åren. Notera att dragkrok saknas. Det här är ett exemplar att ta hand om! För tre veckor sedan ställdes bilen av. Varför, kan man fråga sig. Vi får hoppas att det bara är för vintern och att bilen kommer i trafik till sommaren. Jag håller den under uppsikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar