söndag 30 januari 2011

En blivande svensk klassiker

Nu har antalet besökare på bloggen passerat 9000! Tack alla ni! Därmed har jag också en anledning att äntligen få presentera en bil jag såg redan i slutet av oktober: Saab 9000!
Jag tänker nu hänvisa till tidningen Klassiker. Det gör jag ofta, men jag tycker att det nog är Sveriges bästa biltidning och därmed är jag en trogen läsare. Delar av Klassikers redaktion har förstått att Saab 9000 är en blivande klassiker och bland annat presenterade man en lista med de 10 mest åtråvärda 9000-varianterna. Om man läser kommentarerna till denna artikel finner man att en läsare gjort vad han kallar en mer realistisk lista med 9000-varianter idag. Nämligen:
1. Pundarholk
2. Rånarbil
3. Fulskrotad i betongförort
4. Utskrotad
5. Tusenkronorsbil.

Listan är visserligen elak, men samtidigt rolig och det ligger väl någon typ av sanning i den. Då är det roligt att springa på ett sådant här exemplar! Det är alltså en Saab 9000 turbo 16 och årsmodellen är 1988. Skicket är ovanligt fint, men inte perfekt - notera exempelvis silvertejpen på "babianarslet" (reflexrampen mellan bakljusen). Färgen på Saab-Scania-emblemen på huv och baklucka är borta, men det är ett standardfel. Jag upptäckte just att bilen faktiskt ska besiktigas senast imorgon! Även om det inte kommer att ske just då så tror jag denna bil lever ett tryggt liv och kommer att besiktigas åtminstone när vädret blir bättre. Bilen har nämligen bara haft en ägare!

Som Klassikers lista visar fanns ett otal varianter av 9000 men den varianten som bilen på bilden representerar var den första att presenteras 1984 (som 1985 års modell). Utseendemässigt var det var så här den såg ut då och det här är den mest åtråvärda i mina ögon. Saab 9000 togs fram i samarbete med Fiat och Lancia och därför har den syskonmodeller i Fiat Croma och Lancia Thema. Senare presenterades också ett fjärde syskon: Alfa Romeo 164. Den skiljer sig dock från de övriga då den fått mer egen design. Saab 9000 tillverkades fram till 1998. Jag tänkte inte berätta så mycket mer om Saab 9000 utan hänvisar till ett utmärkt reportage om bilen som tidningen Automobil gjorde 2009 i samband med att Saab 9000 fyllde 25 år. Här är en länk till reportaget (som jag såklart lånat från favorittidningen).

3 kommentarer:

  1. Jämför Saabdesignen med en jämngammal 740. Vilken har åldrats med mest värdighet? Nu tänker jag bara på designen alltså, inte slitstyrkan...

    SvaraRadera
  2. Jo Saaben både ser mer modern ut och är mer modern (möjligtvis en tvistefråga) än Volvon. Kvalitén är väl inte Saabens paradgren och särskilt inte hos de tidiga exemplaren.

    Saabens grund är ju en Giugiarodesign som saabifierats av Björn Envall. Frågan är hur en ren Saabdesign stått sig?

    SvaraRadera
  3. Det är enkelt - jämför en tidig 99 med en tidig Volvo 140... Jag gillar bägge, men jag tycker Saaben har mer tidlös form.

    SvaraRadera