tisdag 18 januari 2011

Altima Thule

Nu kommer ytterligare ett inlägg i serien "Svenskamerikaner". Tidigare inlägg handlade om Galant samt om Passat och Camry. Bilen på bilden är Nissan Altima som jag inte tänker skriva så mycket om då det är en modern och tråkig bil. Jag glömde till och med kolla upp registreringsnumret innan jag suddade ut det. Jag minns dock att det började på T och den bokstaven fick bilar som registrerades i Sverige från november 2001 till februari 2003. Årsmodellen är emellertid -98 eller -99. Varför ägnar jag ändå den här bilen utrymme? Jo för att det är en ovanlig bil i Sverige då modellen inte såldes ny här.

Ultima Thule är ett begrepp i grekisk mytologi som betecknar en plats längst norrut (eller västerut men då faller min vitsiga rubrik). Hur denna Altima hamnat här i norr är för mig okänt, men det jag kan säga är att den är av den andra generationens Altima och att den är byggd i USA och även avsedd för den amerikanska marknaden. Den är också designad i USA och på tal om design så kan man notera att modellnamnet är väl exponerat i mitten på bakluckan som ju är populärt på USA-modeller. För övrigt känns det rätt identitetslös i formen. Tråkig, kan man väl säga också. Och visst är bilen rätt ful sedd snett bakifrån?

2 kommentarer:

  1. Den är rätt ful sedd ur alla vinklar... Verkligen "design by committee".

    SvaraRadera
  2. Jo, åtminstone har den (förutom bakdelen) en intetsägande design, totalt identitetslös.

    SvaraRadera