fredag 26 november 2010

Spaning i miniformat

Jag vet inte riktigt om det här hör hemma på den här bloggen, men jag provar. På grund av vädret går bilspaningen in i en lågsäsong, så jag behöver vidga perspektiven lite. Men bara lite. Än så länge i alla fall.

Förutom att jag lider av bilspanarsjuka är jag också svårt drabbad av loppissjukan, vilket innebär att jag måste gå in på loppisar i tid och otid. Igår hittade jag en korg med vällekta leksaksbilar jag inte kunde motstå. 66 kr för hela kalaset var rimligt, tycker jag. Även om jag inte haft just dessa bilar själv, väcktes många minnen till liv.

Jag försöker att inte aktivt påverka min son med mina sjukdomar (eller intressen om man så vill) men jag förstår att jag ändå gör det. Hur som helst har han i alla fall leksaksbilar som faller pappa i smaken nu!

Vad blev det då för bilar? Jag har försökt att årsmodellbestämma bilarna men inte så mycket mer. Och så var det var behändigt att kunna göra en bilspaning på köksbänken!

På bilden till höger står det längst bak en orange Ford Capri med svart vinyltak från Majorette. Det är en MkII och den fanns 1974-78. Den gröna bilen längst bak, liksom den röda till höger är Volvo 245 DL. Båda har fått de öppningsbara bakluckorna bortbrutna. Majorette (röd) ha lyckats fånga 245:ans form bättre än Corgi (grön). Då de har runda strålkastare borde årsmodellen vara 1975-78. I mitten står en silvermetallic Citroën CX med öppningsbara framdörrar från Majorette. Då den har stötfångare i rostfritt är den från någon gång 1974-85 . Den röda bilen till vänster är en Simca 1100 TI med öppningsbar baklucka, också från Majorette. TI-modellen fanns 1974-78. Längst fram står en Saab Sonett (fast det står Sonnet undertill) från Yatming. Då det är en Sonett III utan jättelika gummistötfångare blir årsmodellen 1970-72.

På bilden till vänster ser du en samling utryckningsfordon. Brandbilen är ett fantasifoster från Matchbox (i serien Super Kings) och heter K-9 Fire Tender. Den lilla polisbilen är en Range Rover från Corgi. Den är troligtvis från tidigt 70-tal men inga större förändringar gjordes under tillverkningsåren 1970-96. Den grill den här bilen har fanns till 1986 års modell. Den stora polisbilen är en Ford Transit från Dinky Toys, där alla dörrar utom passagerardörren går att öppna. Den är av den generationen som tillverkades 1965-78.

Majorette var min favorit bland leksakbilstillverkarna när jag var liten. De var snygga, men framför allt hade de så generös fjädringsväg. Det var häftigt vid hastig körning! Jag minns en Peugeot 604 jag var särskilt förtjust i. Jag har alltid varit väldigt rädd om mina leksaker, men bilarna var ett undantag. Nästan alla har skrotats med de mest raffinerade metoder. De enda som överlevde var plastbilarna från sandlådan. I september köpte jag två sådana plastbilar till sonen för en krona styck så de får också vara med. En orange Chevrolet El Camino 1960 från norska Tomte och en grön Saab 99 1969-71 från svenska Galanite

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar