torsdag 11 november 2010

Dags att fira igen!

Jag har tidigare visat en Volvo 240 jubileumsmodell från 1987 och här kommer en jubileumsmodell från Saab! Den här bilen har jag jagat runt efter i kvarteren kring hemmet, men den har bara dykt upp när jag inte kunnat ta kort, så jag fick passa på i morse trots att min mobilkamera uppenbarligen har svårt att hantera ljusförhållandena. Nog om det.

Det du ser på bilden är en Saab 900i Jubileum från 1988. Det man firade med denna modell var att det var 50 år sen Svenska Aeroplan Aktiebolaget (dvs. SAAB) bildades 1937. Varför man valde att fira det med 88 års modell kan man ju fråga sig, men det kanske är någon som vet? Möjligtvis började den säljas som 87 års modell. (Faktum är att bilen på bilden kom i trafik i november 1987, men hur årsmodell, modellår, registreringsdatum etc funkar tänker jag inte förirra mig in i nu.)

Exempel på vad som var speciellt med jubileumsmodellen var att alla var mörkgråmetallic ("ordoardrogrå") med speciella stripes med ett avslut som liknade ett veteax, oxblodsfärgad skinninredning, kromad grill (som annars var förbehållet turbomodellen) och fälgar som kallas "superinca". Dessa fälgar är i mitt tycke bland de fulaste Saab utrustat sin bilar med, men de är å andra sidan snyggare än de hemska hjulsidor från någon biltillbehörsfirma som denna stackars bil utrustats med då vinterdäcken monterats.

Saab 900 såldes från 1979 till 1993 och var en vidareutveckling av Saab 99.
När jag var liten hade vi en jubileumsmodell av Saab 96 som kallades "Silver" från 1975. Då firade man att det var 25 år sedan den första Saabmodellen började säljas. 1997 kom också en jubileumsmodeller, denna gång av nya Saab 900 och 9000 och då firade man också 50 år som biltillverkare. Hur får man nu ihop detta? Någonstans bestämde sig Saab för att man skulle fira den första prototypen, som kom 1947, istället för den första riktiga produktionsbilen, som alltså började säljas som 1950 års modell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar