tisdag 9 november 2010

Ännu en speciell Peugeot. Eller Peugot?

Jaha, nu har snön kommit till Uppsala. Hoppas det inte påverkar den här bloggen alltför negativt. Nåväl, jag har fortfarande ickesnöiga bilder kvar. Jag har tidigare berättat om några specialmodeller av Peugeot 205 och i förra veckan sprang jag på ännu en 205 Green. Denna gång utanför en bilverkstad, men bilen ska nog inte in i verkstaden ut iväg till skroten. Så illa är skicket. Dessutom hittade jag denna: en Peugeot 205 GTI Monte Carlo! Jag vet inte årsmodellen på bilen men enligt en av mina källor såldes Monte Carlo 1992. 1990 fanns en specialvariant av 205 GTI som hette Classique Sport och var svart, 1991 fanns en blåmetallic GTI-specialare som hette Le Mans och 1992 kom alltså Monte Carlo som var grönmetallic. Den hade också gröna inslag i inredningen. Bilen på bilden har ratt och växelspaksknopp i trä, men jag vet inte om det ingick i Monte Carlo-paketet.

Peugeot 205 GTI presenterades 1985 och har blivit något av en ikon. Snygg, pigg och med fantastisk väghållning blev den en succé. Främsta konkurrent var VW Golf GTI. Den första generationens Golf GTI är också en ikon, men med den andra generationen 1984 menade menar många att den förlorade något av sin själ då den exempelvis blev större och tyngre. Därmed kunde möjligtvis Peugeoten vara ett alternativ.

När jag i ett tidigare inlägg skrev att Opel Commodore kanske är ett av bilvärldens mest felstavade bilnamn skrev jag också att Peugeot kanske är det mest felstavade bilmärket. Jag beslutade mig för att googla även på Peugeot och här är tio i topp på stavningar av bilmärket Peugeot (med reservation att jag haft dålig fantasi då jag hittade på felstavningar):

1. Peugeot 83 900 000 (rätt)
Min dator tyckte att Peugot var en bättre stavning. Geotermi också för den delen.
2. Peugot 750 000
3. Peugoet 278 000
4. Peogeot 145 000
5. Peugeut 137000
6. Pegout 102000
7. Peugeott 97900
8. Peugott 39000
9. Peugheot 38700
10. Peugout 37800

På 11:e plats kommer Pegott med 17000 träffar men då syftar många av dem inte på bilen utan på ett efternamn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar