söndag 17 oktober 2010

Tre folkliga typer

Tre folkvagnar på tre olika höstdagar: en med regn (torsdag), en med sol (lördag) och en med frost (söndag). Vad ska jag skriva nu? Alla vet vad en folkvagn är, eller folka, eller bubbla, eller bagge, eller... Kärt barn har många namn.

Nåväl, mer ofolkligt kallas den Volkswagen typ 1 (för det var den första modellen - folkvagnsbussen var den andra och kallas därmed typ 2) och tillverkades i över 21 miljoner exemplar från slutet av 30-talet till 2003 då tillverkningen upphörde i fabriken i Puebla, Mexiko. Sverige blev tidigt en exportmarknad för Volkswagen och de första folkvagnarna kom till Sverige redan 1948. I mångas ögon har nog folkvagnen alltid sett likadan ut, men många förändringar skedde under åren. En del var större och andra måste man leta noggrant för att se.

Den ljusblå och röda är av 1969 års modell och heter 1300. Den större typ av stötfångare som dessa bilar har, liksom upprätta strålkastare och andra bakljus kom 1968. Vädret när bilderna togs symboliserar på något sätt skicket på bilarna. Den blå är i ett fint originalskick men den röda är lite mer sorglig, avställd och med silvertejp på strålkastarna. Notera att den röda är utrustad med taklucka. Runt den sitter det också silvertejp så vi får väl anta att luckan inte är helt tät.

Den gröna är av 1972 års modell och heter 1302S (som kom 1971). Regnet har hunnit torka så det syns att den är matt i lacken, men det kan ordnas till med lite puts. Annars verkar den vara frisk. Nu är frågan om du ser skillnaderna på de olika årsmodellerna?


Jag ska inte ta upp allt här men tittar vi på fronten på 72:an så är den helt omarbetad. Såg du inte det? Tydligare är då om vi tittar baktill. Bakrutan är större. Såg du inte det heller? Men motorhuven, som ju sitter baktill, är bulligare och har flera lodräta "slitsar". Så där kan man hålla på om man tycker det är kul. Och det är det ju!
Det känns tryggt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar