onsdag 13 oktober 2010

Tillbaka till framtiden

Just nu håller Hollywoodversionen av "Män som hatar kvinnor" att spelas in i Uppsala. Åtminstone delvis. För några veckor sedan cyklade jag en sväng för att titta lite när scenen som ska utspela sig på Barnens dag på 60-talet (1966 tror jag det är) repeterades. Jag såg en kö med statistbilar på väg in till själva inspelningsplatsen på Drottninggatan. En Peugeot 404 kändes rätt, men sen var det mest äldre fordon jag såg. En Volvo Sport (P1900) kändes dessutom för ovanlig. Men den fanns ju ändå 1966. Värre var då med Polisvalianten i början av den tänkta paraden. Jag tror det är en -74! Huh! Sådana grava historiska fel kan en bilnörd inte bortse ifrån! Någon dag efteråt såg jag på bilder i UNT att det var en Polisamazon längst fram istället. Se själva. Kanske hade någon noggrann själ reagerat på Valianten från framtiden?

Bilderna är tagna med mobilkamera och därför inte helt skarpa men misstaget med "snutvallen" är tydligt. Fiestan tror jag inte kommer att synas i filmen...

Vill man se många Polisvalianter bör man se "Mannen på taket" från 1976. Den är också sevärd om man inte är bilintresserad. Ett mästerverk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar